پاسخگو

در مورد زنان

پرسش:
آيا به نظر شما اين گفته پيامبر(ص) "اگر ممكن بود به كسي امر مي‏كردم كه انساني را سجده كند هر آيينه دستور مي‏دادم زن به شوهرش سجده كند" صحيح است؟(2) و آيا نشانه حقارت و بي ارزشي زن نسبت به مرد از ديدگاه اسلام نيست؟ وانگهي در حادثه عاشورا دشمن براي حضرت علي اصغر شش ماهه(ع) آن چنان ارزش قائل است كه به شهادت او اقدام مي‏كند، امّا حضرت زينب(ع) را با آن همه عظمتش به خاطر زن بودن نمي‏كشد. اين‏ها نشان مي‏دهد كه از نظر تربيت شدگان مكتب اسلام زن بي ارزش است.
پاسخ:
اولاً حديث از حيث سند معتبرنيست و نمي‏شود به آن اعتماد نمود. ثانياً بر فرض اين كه معتبر باشد منظور اين است كه بهتر است زن در مقابل شوهر نهايت خضوع را داشته باشد زيرا، شوهر اگر بفهمد همسر و بچه هايش با او صداقت دارند و برايش احترام فوق العاده قائلند همه هستي خود را فداي آن‏ها مي‏كند و در نتيجه يك نوع صفاي غير قابل وصفي بين آنان برقرار مي‏شود. به هيچ وجه استشمام بي حرمتي نسبت به زن از آن حديث ملاحظه نمي‏شود.
براي تقريب به ذهن بد نيست به مطالب زير توجه شود.
پيامبر(ص) براي اين كه اهميّت مسواك زدن را به امت خود اعلان كند و به آن‏ها بفهماند كه مسواك چقدر ارزش دارد. فرمودند: اگر بر امتم سخت و دشوار نبود هر آيينه مسواك زدن را بر آن‏ها واجب مي‏كردم.(3)
و يا در جايي مي‏خوانيم كه حضرت علي(ع) فرمودند: پيامبر(ص) حقوق همسايه را آن قدر مهم معرفي كرده بود كه احساس مي‏شد بعد از مرگ همسايه از انسان ارث مي‏برد.(4)
همان طوري كه ملاحظه شود اين گونه فرمايشات تنها به عنوان با اهميّت نشان دادن موضوع مورد نظر است، هدف ديگري در كار نبوده. ثالثاً: تنها به زن‏ها سفارش نشده كه نسبت به مردها تواضع و احترام كنند. به مردها هم سفارش فوق العاده نموده كه نسبت به خانواده كمال احترام را قائل شوند، به احاديث زير توجه نماييد:
پيامبراكرم(ص) فرمود: زنان را گرامي نمي‏دارند مگر افراد بزرگوار و به آنان توهين نمي‏كنند مگر مردم پست و فرومايه.(5)
حضرت علي(ع) فرمودند: زن وسيله التذاذ و مايه گرمي خانواده استا بايد او را گرامي داشت.
امام صادق(ع) از پدرش امام باقر(ع) نقل كرده كه فرمودند: هر كس زن گرفت بايد او را گرامي بدارد زن وسيله التذاذ است و سرچشمه گرمي و صفا نبايد او را ضايع كرد.
در مورد حضرت علي اصغر(ع) و حضرت زينب(ع) به خاطر چند چيز بوده و اصلاً ربطي به بي ارزشي زن ندارد يكي اين كه در هيچ حكومت و نظامي زن‏ها اهل جنگ و جدال نيستند و به عنوان بي طرف معرفي مي‏شوند. معلوم است كشتن بي طرف معقول نيست ديگر اين كه به خاطر لطافت و ظرافت زن‏ها مثل گل مورد شتم و قتل قرار نمي‏گيرند. بر خلاف مردها وانگهي چندين بار تصميم به شهادت حضرت زينب(ع) گرفته شده منتهي جوّ اجازه اِعمال چنين تصميمي را به آن‏ها نداد.
پي نوشت‏ها:
1.... قال لو امرت احداً ان يسجد لأحد لأمرت المرأة تسجد لزوجها، بحار، ج 17، ص 377، ح 40، و ص 399 ح 11.
2. لولا يشقّ علي امّتي لا وجبت السواك، ج 87، بحار، ص 216، ح 27.
3. مازال يوصبي بهم حتّي ظنّنا انّه سيورثهم، نهج البلاغة، نامه 47.
4. آيين همسرداري يا اخلاق خانواده، ابراهيم اميني، ص 264.

 

+ نوشته شده در  شنبه هفتم اردیبهشت 1387ساعت 21:0  توسط محمد  |